Lectura de weekend 4

Recomandarea săptămânii este volumul:

Ovidiu Trifan, Colindul în creaţia corală românească, ed. Muzicală, Bucureşti, 2010, 528 p.

Colindul in creatia corala romaneasca

Colindul in creatia corala romaneasca

Universul colindei româneşti – pe cât de vast, pe atât de profund – cu origini şi semnificaţii a căror geneză izvorăşte dintr-o mentalitate arhaică, ancestrală, relevă existenţa unor bunuri încă active, valoric, sedimentate în memoria pasivă a colectivităţii care le-a determinat apariţia şi le-a perpetuat în timp. Forma specifică şi funcţiile dobândite de aceste relicve culturale şi artistice au determinat şi alimentat cercetări ştiinţifice, comparative şi interdisciplinare ale melosului colindei. Suma acestor atitudini şi eforturi convergente a contribuit la fundamentarea şi afirmarea unor aspecte ale culturii muzicale naţionale, specifice universului spiritual românesc.

Studiul nostru, fără a avea pretenţii exhaustive, propune o modalitate sintetică de tratare a problematicii colindei. Precizăm de la început că toate analizele pe baza cărora am formulat comentarii şi concluzii au avut în vedere doar enunţurile folclorice autentice. Lucrarea este structurată pe trei secţiuni a căror dimensionare şi ordonare sunt echilibrate şi determinate de logica expunerii întregului conţinut. În partea întâi am conturat aria cea mai largă, cu rol de cadru germinativ, care a determinat geneza colindei precum şi factorii care au favorizat evoluţia ei ca specie reprezentativă a spiritualităţii româneşti. Partea a doua sintetizează particularităţile elementelor de limbaj muzical în colindele folclorice, pe baza unor exemple muzicale acoperind toate zonele ţării, extrase din zece colecţii aparţinând unor prestigioşi folclorişti. În partea a treia am urmărit o prezentare comparativă a procedeelor prin care compozitorii au preluat şi prelucrat armonico-polifonic enunţurile folclorice. Analizele au fost efectuate pe baza a peste 70 de lucrări selectate din creaţiile a doisprezece compozitori reprezentativi pentru şcoala muzicală românească.

Sintetizând într-o formulare generală concluziile acestui studiu, putem afirma că genul colindei însumează elemente inedite de limbaj muzical, fapt ce a atras atenţia compozitorilor care le-au valorificat valenţele artistice în lucrări corale, ele însele fiind prototipuri aparţinând patrimoniului cultural românesc.

Prof. dr Ovidiu Trifan

Acest articol a fost publicat în VARIA și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s